Thursday 1 November 2012

Nasi Lemak Corner

Salam,

Syukur alhamdulillah....kita dah masuk bulan November, bulan baru moga dimurahkan rezeki kita dengan jalan yang halal dan diredhai.Ni aku nak cerita la...semangat bukan main.kahkahkah...

Macam ni ceritanya....aku dah 2 hari hantar nasi lemak kat kedai adik aku si Fizi tu.Plan nak buat 1hb November ni...tapi disebabkan tengah bersemangat + barang pun memang dah ada...30hb Oktober tu aku dah start hantar nasi lemak kat kedai dia.Lagi pulak 30hb Oktober tu birthday ayah aku...

" Happy Birthday Ayah....Ayong doakan smoga ayah cepat sembuh...panjang umo dan gembira selalu bersama kami yang masih memerlukan ayah disisi."

Bila cerita pasal ayah...hati aku sayu...ayah sakit, buah pinggang dua-dua dah rosak, now bergantung ubat & akan buat dialisis 3x seminggu.Ya Allah....kau ringankanlah bebanan ayah....sembuhkan lah penyakit ayahku...aku dan keluarga masih ingin ayah bersama kami....masih inginkan kasih sayang dari ayah...

Now dh start sedih2 bila cerita pasal ayah...sobbb...sob...ok2...xmo la sedih2...berbalik cerita tadi, hari pertama sangatla bughuk rupe bungkusan nasi lemak aku tu...kahkahkah...(jangan nak gelak sangat hokeyy...ai kan bukan ada pengalaman jual nasi lemak, so mahapkan je la ye..)

Hari pertama tu aku buat 13 bungkus je...Aku buat telur goreng mata dan kerang je pun.laku 12 bungkus....Alhamdulillah....untuk hari pertama aku sangatlah nerves sebab takut tak laku.Tapi walau macammana pun aku kena try juga demi mengubah masa depan kenalah kuat berusahakan....

Adat niaga ni ada untung ruginya...lagi satu jangan cepat putus asa.Setahun dua ko meniaga ni memang sakit sikit la, tapi bila orang dah tau..masa tu lah rezeki ko datang mencurah.Ewaaahhhh...cakap macam ko dah pandai berniaga je khannn....padahalll!! #matakeatas....
 
Hari kedua semalam aku up sikit buat 17 bungkus...menu tukar sikit.Aku jual sambal kerang,sambal sotong & ayam goreng.telur goreng mata aku tak buat sebab dah banyak menu.Tengok skill bungkus pun macam dah pro...walaweeeiiihhh...korang xtau...pagi tu aku siap beli nasi lemak yang sebungkus singgit tu semata-mata nak tengok cammana rupanya orang bungkus nasi lemak...wakakakaka....bile aku cerita kat kawan opismate aku (Wanie) dia gelak kaw-kaw....haha....ko gelak la lelebih....terberanak gue tak tau...ngeee ~ T______T
 
Hari kedua hanya terjual 7 bungkus je, maybe hujan kan...bila hujan orang malas nak keluar..(saje nak sedapkan hati sendiri)..tapi tak pe lah...adat berniaga ko mesti tau ada masa untung...ada masa rugi.Yang penting aku tak cepat patah semangat...Bak kata pepatah masa aku sekolah dulu..."nak senang bukan senang, nak susah bukan susah" eh ye ke?haaaye lah tu kan...:P
 
 
Salam...Bye2...



No comments: