Tuesday 3 July 2012

Steamboat Stall @ KD Sultan Abdul Aziz, Klang

Salam all,

First skali aku nak cerita tentang stall yang aku buka pada 30 Jun & 1 Julai kt ofis abi @ KD Sultan Abdul Aziz, Klang. Hari terbuka sempena "HARI Hidrografi TLDM" yang julung kalinya diadakan.

Alhamdulillah...syukur sangat bisnes kami berjalan lancar.Ni la first time kitorang bukak stall makanan.Tak de pengalaman, modal pun xbesar mana tapi akhirnya suksess juga.2 hari yang amat memenatkan tapi seronok bila tengok barang jualan habis licin!!

Bisness steamboat ni ok juga.Modal xbesar sangat tapi hasil sekali ganda tpi klu pandai lah ye.Maksud aku tu setiap stick tu ko kena pandai bajet la.kalu barang tu besar contoh macam roti pat segi tu ko boleh potong 4.Satu stick ko letak 3 je.macam fishball tu 1 stick ko letaklah 3, tapi kan...klu steamboat yang jual kat KL ke,Setapak Downtown ke, Cheras downtown ke...fishball tu sebijik dibelah 2. 1 stick dia letak 3.Tapi aku hari tu tak de belah pun.aku letak je 3 ketol dalam 1 stick.Tak sanggup plak aku nk bajet cam tu.Nak kasi orang makan jgn kedeng sangat haihhh T____________________T.

Macam-macam ragam boleh jumpa yang aku xbleh lupa ada le sorang abang ni dia pakai baju PASKAL...badan tegap uuuuuuuu....ahaksss...dia ni selamber je & agak pelik sikit. Datang kat stall aku dia pilih dalam 10 stick.Masa hari pertama tu dia siap cakap

"dik...abg punye ni xyah letak sos & xyah rebus eh..."

Kalau ko pelik takkk???aku tercengang bila dia cakap macam tu. Kalau setakat tau mau sos tu biasalah....tapi tak mau rebus agak pelik je bunyiknye.

" Eh bang, semua steamboat ni kena rebus dulu..." kata aku dengan muka blur....

" Tak payah....abg nak makan macam tu je...kalau rebus nanti hilang zat-zatnya...:P

Memula aku ingat brother ni nak begurau....rupanya betol-betol dia makan macam tu je...Pelik la abg ni. Tak mau hilang khasiat makanan katanya...Ahahahaha....macam-macam lah bang....

Hari kedua pun dia datang stall aku pakai baju PASKAL juga...dia beli lagi sepuluh stick dan xmau rebus, tak mau sos. Dia makan begitu je...Terer ko bang.....macam tu je ko telan...Gua tabik spring toing-toing... :D

Ada sorang lagi brother ni pulak datang kat stall aku terus je dia cakap....

" Malam tadi saya round satu klang sebab tiba-tiba teringin nak makan steamboat...satu stall pun xde, rupanya pagi ni ada kat sini (expo).ahahahaha...leganya..."

" Ye keee....alah kesiannya dia....macam orang perempuan ngidam plak abg ni....ahahahaaaaa..."
Hehehehe....lucu lah abang ni.Muka puas je bila dapat cari makanan yang dihajati.Ye lah kan....sampai satu klang dia roung semata-mata nk carik stall steamboat tapi hampa...last-last ada jual kat tempat kerja sendiri. Kan lucu tu...^_____^.

Ada sorang kakak ni tengah pregnant....masa dia beli nak makan kat sana tu masa pilih bajet2 je....tapi seblom dia balik siap tapau lagi.

" Dik....nanti kuah asingkan ye...sedap la dik....ni nak sambung makan kat umah plak.T__________T "

Sengih-sengih je akak ni.Aku pun sambung " Ye ke kak....terima kasih kak...T________________T "

Ko tengok...klu akak tu sengih lebar apatah lagi aku kan?ekekekeke.....harus lah aku senyum sokmo pasal barang jualan habis licin ohhhh.....mari kita nyanyi lalalalalalala...~

Satu je aku frust...ada dua barang jualan aku tertinggal dalam peti ais mak aku ni.Satu tu sayur kangkong yang aku beli RM3 kat Jalan Raja Alang, satu lagi tu wantan tertinggal kat dalam peti ais mak.Ohoooiiii....ni sumer keja adik aku Fizi & En. Hubby. Fizi aku suruh simpan stok dalam freezer bila freezer dah sejuk. En. Hubby pn satu gak...bukan dia nak cek balik semua stok aku kt peti ais mak tu.Nasib baik sebungkus je wantan tu tapi sayang lah....benda boleh dibuat duit tapi........:(

Masa pagi Sabtu waktu tu tengah mengemas barang-barang kat tapak stall tu aku dah agak dah,sayur kangkung tu nanti mesti mak buat lauk.Balik je dari meniaga bila time nak makan tengok-tengok betul mak aku dah laukkan sayur kangkong tu....muahahahahaha.....betol kan tekaan aku tadi.Mak kata ingat kan kitorang memang tinggalkan...bukan tingal....tapi TERtinggal da....Nasib la pagi tu Iwan & Amran masa tu dah kat kedai sebab aku suruh beli ais, terus je aku pesan kat dia beli kangkung dalam RM4. Nak bagitau jual kangkong ni untung besar woo....satu stick tu ko letak je dua pokok...tu kalau kangkong ko tu gemok-gemok la, klu kurus-kurus tu ko letak la 1 gulung tu 2 pokok, so...dalan 1 stick tu ada 4 pokok la kn...nahhh....dah dapat singgit...(",)

Berniaga ni memang seronok, TAPI.....penat belakang kira.haha...ni betol punya. Pengalaman pertama aku niaga makanan ni tapi kalau dah biasa mungkin ok la kan...penat tapi masyukkkk T__________T

Kalau nak kira untung memang untung, cumanya tapak tu agak mahal la bagi aku.sehari RM100, klu 2 hari dah RM200....perhhhh....bepeloh nk kasi RM200 hanya untuk tapak niaga.Sebabnya ko kena cari balik jualan dalam 200 stick untuk cover harga gerai  yang tak de kipas.....gerai lain ada plak kipas, hangin je kan???Nasib la ada sediakan stall untuk jualan. Kerusi bawak sendiri hokeyyy!!~

OOOHHH....aku sangat rindukan si botak ku itu.Bby Zarif aku tak bawa sebab kesiankan dia kang panas-panas kat gerai.Takut dia tak selesa dan panas masa kat sana.Makanya bila petang masa nak mengemas aku dah terbayang muka anak-anak menyambut kepulangan ummi & abi.Memang happy je muka derang bila kami sampai kat rumah....anak lah kan.....dia lah penyeri,dialah madu...dia lah racun dalam rumah tangga.Bila rasa penat tu akan hilang bila tengok anak-anak melompat girang menyambut kepulangan kita.^____^

Kesimpulannya meniaga ni memang menguntungkan tapi menuntut masa kita bersama-sama anak.Bagi kami kesian anak-anak tak kemana masa hujung minggu ni.Tapi xpe lah...demi mencari sesuap rezeki....salah satu harus dikorbankan.betol tak???

banyak lagi aku nak hapdet belog ni tapi badan ni masih ada sisa penat T____T.Nanti lah kita sambung citer....

Bye-bye...









1 comment:

Unknown said...

Salam. Tadi tgh merayau2 dlm internet tgh cari maklumat pasai stimbot cucuk. So singgah lah kat blog ni. Cerita yg menarik dengan informasi ringkas. Ingat saya pon nak jugak try part time buat stimbot cucuk ni. Tapi langsung takde pengalaman. Kuah stimbot tu awak buat sendiri ke?